{"id":12948,"date":"2020-12-23T12:41:16","date_gmt":"2020-12-23T12:41:16","guid":{"rendered":"https:\/\/normativamunicipal.com\/uncategorized\/reglament-de-limpost-sobre-establiments-turistics-en-catalunya\/"},"modified":"2020-12-23T12:41:16","modified_gmt":"2020-12-23T12:41:16","slug":"reglament-de-limpost-sobre-establiments-turistics-en-catalunya","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948","title":{"rendered":"Reglament de l&#8217;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya"},"content":{"rendered":"<p><strong>DECRET 141\/2017, de 19 de setembre, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics.<\/strong><!--more-->[sc name=\u00bbGu\u00eda del Interventor Municipal\u00bb ]<\/p>\n<p>Pre\u00c3\u00a0mbul<\/p>\n<ol start=\"203\">\n<li>En primer lloc, i quant al marc competencial, aquest Decret es dicta a l&#8217;empara de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 reconeguda a l&#8217;article 203.5 de l&#8217;Estatut d&#8217;autonomia de Catalunya i en l&#8217;exercici de la potestat reglament\u00c3\u00a0ria que atorga al Govern l&#8217;article 68 del mateix Estatut.<\/li>\n<\/ol>\n<p>L&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics es va crear mitjan\u00c3\u00a7ant la Llei 5\/2012, del 20 de mar\u00c3\u00a7, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics i va entrar en vigor l&#8217;1 de novembre del 2012. Despr\u00c3\u00a9s de quatre anys d&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3, s&#8217;ha considerat que \u00c3\u00a9s necessari fer-ne la revisi\u00c3\u00b3 i modificaci\u00c3\u00b3, acci\u00c3\u00b3 que s&#8217;ha dut a terme amb la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector p\u00c3\u00bablic i de creaci\u00c3\u00b3 i regulaci\u00c3\u00b3 dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments tur\u00c3\u00adstics, sobre elements radiot\u00c3\u00b2xics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de di\u00c3\u00b2xid de carboni.<\/p>\n<p>Efectivament, en aquests darrers anys el sector tur\u00c3\u00adstic ha viscut canvis importants com, per exemple, les noves formes d&#8217;allotjament o la irrupci\u00c3\u00b3 de les plataformes tecnol\u00c3\u00b2giques de comercialitzaci\u00c3\u00b3 d&#8217;establiments i equipaments d&#8217;allotjament tur\u00c3\u00adstic.<\/p>\n<p>Aquest escenari convida, entre d&#8217;altres mesures, a establir formes de col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 amb els operadors privats i els agents del sistema tributari, col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 que ha de revertir en una simplificaci\u00c3\u00b3 de les c\u00c3\u00a0rregues associades al compliment de les obligacions derivades de l&#8217;exacci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost i en una gesti\u00c3\u00b3 tribut\u00c3\u00a0ria m\u00c3\u00a9s eficient. En aquest sentit, la llei ha disposat l&#8217;ampliaci\u00c3\u00b3 de la col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 de determinats operadors en la gesti\u00c3\u00b3 i liquidaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost i la creaci\u00c3\u00b3 d&#8217;una figura nova: l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3, el qual, amb la seva intervenci\u00c3\u00b3 front a la Hisenda P\u00c3\u00bablica, deslliura els substituts del contribuent que operen a trav\u00c3\u00a9s seu de c\u00c3\u00a0rregues fiscals associades a l&#8217;impost. Es tracta de persones intermedi\u00c3\u00a0ries d&#8217;empreses tur\u00c3\u00adstiques d&#8217;allotjament i de professionals, empreses, entitats o operadors de plataformes tecnol\u00c3\u00b2giques que comercialitzen serveis tur\u00c3\u00adstics d&#8217;allotjament o faciliten la relaci\u00c3\u00b3 entre la persona titular de l&#8217;explotaci\u00c3\u00b3 i les persones f\u00c3\u00adsiques que fan les estades.<\/p>\n<p>Entre les novetats de la Llei, tamb\u00c3\u00a9 destaca la introducci\u00c3\u00b3 de nous sup\u00c3\u00b2sits d&#8217;exempci\u00c3\u00b3: per a les estades realitzades com a conseq\u00c3\u00bc\u00c3\u00a8ncia de causes de for\u00c3\u00a7a major i per motius de salut.<\/p>\n<p>Des del punt de vista de la gesti\u00c3\u00b3 del tribut, destaca com a novetat l&#8217;anomenada \u00e2\u20ac\u0153autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada\u00e2\u20ac\u009d, que permet efectuar el pagament agregat de les quotes de l&#8217;impost meritades respecte d&#8217;un col\u00c2\u00b7lectiu de substituts o d&#8217;un conjunt d&#8217;establiments o equipaments. Es d\u00c3\u00b3na d&#8217;aquesta manera satisfacci\u00c3\u00b3 a una demanda dels operadors del sector tur\u00c3\u00adstic que havien de presentar m\u00c3\u00baltiples autoliquidacions que ara es poden presentar de forma agregada i, per tant, en un sol tr\u00c3\u00a0mit.<\/p>\n<p>Finalment, tamb\u00c3\u00a9 cal destacar que la Llei estableix l&#8217;obligaci\u00c3\u00b3 de subministrament d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 amb car\u00c3\u00a0cter peri\u00c3\u00b2dic per part de les autoritats portu\u00c3\u00a0ries, que t\u00c3\u00a9 per finalitat la millora en la detecci\u00c3\u00b3 de possibles incompliments tributaris.<\/p>\n<ol>\n<li>S&#8217;acompleixen en aquest cas els principis de necessitat, efic\u00c3\u00a0cia, proporcionalitat, seguretat jur\u00c3\u00addica, transpar\u00c3\u00a8ncia, i efici\u00c3\u00a8ncia. En aquest sentit, la regulaci\u00c3\u00b3 del tribut no estaria completa sense la promulgaci\u00c3\u00b3 del Reglament en el qual es regulen tots els \u00c3\u00adtems que restaven pendents; aix\u00c3\u00ad, la redacci\u00c3\u00b3 es contrau a cobrir aquesta necessitat i s&#8217;evita perllongar la transitorietat de la situaci\u00c3\u00b3 pendent de regulaci\u00c3\u00b3 reglament\u00c3\u00a0ria. Cal assenyalar que s&#8217;ha tramitat el projecte respectant tots els requisits de transpar\u00c3\u00a8ncia i participaci\u00c3\u00b3 i s&#8217;ha completat en el m\u00c3\u00adnim lapse de temps possible.<\/li>\n<\/ol>\n<p>Essent per tant el reglament la norma necess\u00c3\u00a0ria per complementar la regulaci\u00c3\u00b3 legal de l&#8217;impost i respectant la regulaci\u00c3\u00b3 dels elements essencials del tribut establerts en la Llei en compliment del principi de reserva de llei, el present reglament dins de les opcions de regulaci\u00c3\u00b3 possibles, s&#8217;ha inspirat en els objectius generals d&#8217;aconseguir una millor efici\u00c3\u00a8ncia de la gesti\u00c3\u00b3 del tribut; simplificar les obligacions d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 i reduir les c\u00c3\u00a0rregues administratives; aix\u00c3\u00ad com incrementar la seguretat jur\u00c3\u00addica per a tots els agents intervinents.<\/p>\n<p>III. Pel que fa al contingut, el present reglament t\u00c3\u00a9 per finalitat aclarir i desplegar conceptes introdu\u00c3\u00afts per la llei i determinar aspectes procedimentals espec\u00c3\u00adfics.<\/p>\n<p>El present Decret cont\u00c3\u00a9 un article \u00c3\u00banic, que disposa l&#8217;aprovaci\u00c3\u00b3 del Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics; una disposici\u00c3\u00b3 derogat\u00c3\u00b2ria per la qual es deroga la normativa reglament\u00c3\u00a0ria vigent fins ara (el Decret 129\/2012, de 9 d&#8217;octubre i el Decret 60\/2017, de 13 de juny, que l&#8217;ha modificat); i una disposici\u00c3\u00b3 final que preveu l&#8217;entrada en vigor del Decret per a l&#8217;endem\u00c3\u00a0 de la seva publicaci\u00c3\u00b3 al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.<\/p>\n<p>Pel que fa al Reglament cal destacar-ne els continguts seg\u00c3\u00bcents:<\/p>\n<p>Es mant\u00c3\u00a9 la regla ja vigent de c\u00c3\u00b2mput de dies i fraccions de l&#8217;estada d&#8217;acord amb els usos sobre horaris d&#8217;entrada i sortida dels establiments tur\u00c3\u00adstics; i s&#8217;efectuen precisions relatives a l&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 de les exempcions, com els requisits de justificaci\u00c3\u00b3 i als sup\u00c3\u00b2sits que queden compresos dins el concepte de \u00e2\u20ac\u0153causa de for\u00c3\u00a7a major\u00e2\u20ac\u009d.<\/p>\n<p>La regulaci\u00c3\u00b3 dels assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3 -nova figura d&#8217;obligat tributari introdu\u00c3\u00afda per la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7-, fa refer\u00c3\u00a8ncia a aspectes relatius a la resoluci\u00c3\u00b3 d&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3, al conveni i a les auditories de les plataformes tecnol\u00c3\u00b2giques. Pel que fa al conveni, es disposa la subjecci\u00c3\u00b3 del r\u00c3\u00a8gim de drets, obligacions i responsabilitats de les parts a la normativa vigent. I pel que fa a les auditories, cont\u00c3\u00a9 una regulaci\u00c3\u00b3 de detall amb la finalitat d&#8217;assolir la seguretat raonable del funcionament correcte, normal i ordenat de la plataforma a l&#8217;efecte del cobrament i ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;impost i, per tant, de la seva recaptaci\u00c3\u00b3 per part de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya.<\/p>\n<p>Tamb\u00c3\u00a9 es regula el conveni que els agents col\u00c2\u00b7laboradors en l&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 dels tributs als quals es refereixen els articles 36.2 i 41 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, han de signar amb l&#8217;Administraci\u00c3\u00b3 tribut\u00c3\u00a0ria, llevat del cas que hagin subscrit amb aquesta un conveni de col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 en d&#8217;altres tributs, que nom\u00c3\u00a9s caldr\u00c3\u00a0 afegir-hi l&#8217;addenda corresponent a aquest impost.<\/p>\n<p>Els articles 10 i 11 referents a la liquidaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;impost aix\u00c3\u00ad com determinades obligacions al respecte reprodueixen, respectivament, els apartats 1 i 2 de l&#8217;article \u00c3\u00banic del Reglament aprovat pel Decret 60\/2017, de 13 de juny, pel qual es modifica el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics, aprovat pel Decret 129\/2012, de 9 d&#8217;octubre, i d&#8217;acord amb els quals s&#8217;estableixen dos per\u00c3\u00adodes de liquidaci\u00c3\u00b3 semestral propers al concepte de temporada tur\u00c3\u00adstica d&#8217;estiu i d&#8217;hivern (d&#8217;abril a setembre i d&#8217;octubre a mar\u00c3\u00a7), fixant els terminis d&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s els dies 1 a 20 d&#8217;octubre i els mateixos dies d&#8217;abril de cada any.<\/p>\n<p>Tamb\u00c3\u00a9 es determinen les obligacions del substitut en relaci\u00c3\u00b3 amb els ingressos de l&#8217;impost que hagi efectuat en el seu lloc l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 que ha intermediat en la comercialitzaci\u00c3\u00b3 del servei d&#8217;allotjament en el seu establiment.<\/p>\n<p>Per altra banda, es regulen les anomenades autoliquidacions agregades que poden presentar els substituts en relaci\u00c3\u00b3 amb tots els establiments o equipaments que explotin, i els agents col\u00c2\u00b7laboradors en relaci\u00c3\u00b3 amb el col\u00c2\u00b7lectiu de substituts en nom dels quals actuen. En ambd\u00c3\u00b3s casos, es disposa que l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada ha d&#8217;incloure les autoliquidacions individuals corresponents en cada cas.<\/p>\n<p>Quant a la forma i els terminis d&#8217;ingr\u00c3\u00a9s per part de l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost, es mantenen els mateixos per\u00c3\u00adodes i terminis dels articles 10 i 11 per\u00c3\u00b2 en relaci\u00c3\u00b3 amb les quotes que hagi cobrat en els per\u00c3\u00adodes semestrals corresponents. Al seu torn, l&#8217;assistent ha de comunicar determinades dades agrupades per municipi i codi postal, dades fonamentals als efectes de l&#8217;atribuci\u00c3\u00b3 de part del rendiment de l&#8217;impost als ens locals de conformitat amb els articles 48 i seg\u00c3\u00bcents de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7.<\/p>\n<p>L&#8217;article 15 preveu l&#8217;eventualitat que l&#8217;establiment o equipament no disposi del codi del Registre de Turisme de Catalunya (com succeeix, per exemple, en el cas de les embarcacions de creuer), cas en el qual s&#8217;habilita a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya perqu\u00c3\u00a8 n&#8217;assigni un nom\u00c3\u00a9s a l&#8217;efecte de l&#8217;impost.<\/p>\n<p>El darrer article fa refer\u00c3\u00a8ncia a les obligacions d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 de les autoritats portu\u00c3\u00a0ries, que es concreten en la remissi\u00c3\u00b3 anual de determinades dades relatives als creuers tur\u00c3\u00adstics, dades d&#8217;utilitat a l&#8217;efecte del que disposen els articles 26.1, 28.2 i 33 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7.<\/p>\n<p>Finalment, el Reglament cont\u00c3\u00a9 una disposici\u00c3\u00b3 final que preveu l&#8217;eventualitat que els sistemes inform\u00c3\u00a0tics no estiguin adequats per poder donar compliment a les obligacions de presentaci\u00c3\u00b3 telem\u00c3\u00a0tica que han quedat establertes en el Reglament, cas en el qual l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya ha d&#8217;habilitar altres vies de presentaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s.<\/p>\n<p>Per tot el que s&#8217;ha exposat, a proposta del vicepresident del Govern i conseller d&#8217;Economia i Hisenda, d&#8217;acord amb el dictamen de la Comissi\u00c3\u00b3 Jur\u00c3\u00addica Assessora, i d&#8217;acord amb el Govern<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Decreto:<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article \u00c3\u00banic<\/p>\n<p>S&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics que s&#8217;insereix a continuaci\u00c3\u00b3<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Disposici\u00c3\u00b3 derogat\u00c3\u00b2ria \u00c3\u00banica<\/p>\n<ol>\n<li>Es deroga el Decret 129\/2012, de 9 d&#8217;octubre, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics.<\/li>\n<li>Es deroga el Decret 60\/2017, de 13 de juny, pel qual es modifica el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics aprovat pel Decret 129\/2012, de 9 d&#8217;octubre.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Disposici\u00c3\u00b3 final<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Entrada en vigor<\/p>\n<p>Aquest Decret entra en vigor l&#8217;endem\u00c3\u00a0 de la seva publicaci\u00c3\u00b3 al <em>Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.<\/em><\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Barcelona, 19 de setembre de 2017<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Carles Puigdemont i Casamaj\u00c3\u00b3<\/p>\n<p>President de la Generalitat de Catalunya<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Oriol Junqueras i Vies<\/p>\n<p>Vicepresident del Govern i conseller d&#8217;Economia i Hisenda<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 1. Objecte del Reglament<\/p>\n<p>Aquest Reglament t\u00c3\u00a9 per objecte el desenvolupament normatiu per aplicar l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics regulat a la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7.<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 2. R\u00c3\u00a8gim jur\u00c3\u00addic de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics<\/p>\n<ol>\n<li>L&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics es regeix per la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, per aquest Reglament i per les disposicions que el desenvolupin.<\/li>\n<li>En defecte de regulaci\u00c3\u00b3 espec\u00c3\u00adfica hi s\u00c3\u00b3n d&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 les disposicions legals i reglament\u00c3\u00a0ries que regeixen els tributs de la Generalitat de Catalunya.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 3. Fet imposable<\/p>\n<p>En relaci\u00c3\u00b3 amb l&#8217;article 26 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, i a l&#8217;efecte de computar el nombre de dies o fraccions de l&#8217;estada, s\u00c3\u00b3n d&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3, si escau, les normes o els usos sobre horaris d&#8217;entrada i sortida fixats pels establiments i equipaments tur\u00c3\u00adstics.<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 4. Exempcions<\/p>\n<ol>\n<li>Per acreditar el sup\u00c3\u00b2sit d&#8217;exempci\u00c3\u00b3 a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 27.1.a) de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, n&#8217;hi ha prou amb la justificaci\u00c3\u00b3 documental de la reserva efectuada o la factura a c\u00c3\u00a0rrec de l&#8217;entitat promotora del programa social, sempre que identifiqui clarament el programa a c\u00c3\u00a0rrec del qual es finan\u00c3\u00a7a l&#8217;estada. Tot aix\u00c3\u00b2 sens perjudici de la justificaci\u00c3\u00b3 per qualsevol altre mitj\u00c3\u00a0 de prova adm\u00c3\u00a8s en dret.<\/li>\n<li>L&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;exempci\u00c3\u00b3 prevista a l&#8217;article 27.1.b) de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, relativa a les estades fetes per persones d&#8217;edat igual o inferior a setze anys, queda condicionada a l&#8217;exhibici\u00c3\u00b3 dels documents que acreditin l&#8217;edat del menor, com el document d&#8217;identitat, el passaport, el llibre de fam\u00c3\u00adlia o altres documents an\u00c3\u00a0legs, o per qualsevol altre mitj\u00c3\u00a0 de prova adm\u00c3\u00a8s en dret.<\/li>\n<\/ol>\n<p>En el cas de menors de 14 anys, que no disposin de document identificatiu, s&#8217;admet tamb\u00c3\u00a9 la declaraci\u00c3\u00b3 responsable per part del progenitor o progenitora, tutor o tutora o acompanyant major d&#8217;edat.<\/p>\n<p>En el cas d&#8217;instal\u00c2\u00b7lacions inscrites a la Xarxa Catalana d&#8217;Instal\u00c2\u00b7lacions Juvenils, quan acullin activitats organitzades per a menors de 18 anys, sempre que estiguin sota el control i la supervisi\u00c3\u00b3 de persones responsables del grup, n&#8217;hi ha prou amb una declaraci\u00c3\u00b3 responsable d&#8217;aquestes que indiqui el nombre de persones del grup i quantes tenen edat igual o inferior a 16 anys.<\/p>\n<ol start=\"3\">\n<li>A l&#8217;efecte de l&#8217;exempci\u00c3\u00b3 que preveu l&#8217;article 27.1.c) de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, s&#8217;entenen per causes de for\u00c3\u00a7a major els esdeveniments que es produeixin en el territori de Catalunya que no s&#8217;hagin pogut preveure o que s&#8217;hagin pogut preveure per\u00c3\u00b2 hagin estat inevitables, tals com les cat\u00c3\u00a0strofes naturals o els actes violents.<\/li>\n<\/ol>\n<p>Per gaudir d&#8217;aquesta exempci\u00c3\u00b3, els contribuents han de complir els requisits seg\u00c3\u00bcents:<\/p>\n<ol>\n<li>a) Signar una declaraci\u00c3\u00b3 responsable on s&#8217;acrediti que l&#8217;esdeveniment produ\u00c3\u00aft afecta el contribuent i es realitza el pressup\u00c3\u00b2sit de fet d&#8217;aquesta exempci\u00c3\u00b3. La declaraci\u00c3\u00b3 responsable ha d&#8217;incloure tamb\u00c3\u00a9 les dades identificatives del contribuent. En el cas que siguin diversos, la declaraci\u00c3\u00b3 pot ser conjunta i s&#8217;hi han de fer constar les dades de tots els contribuents, i la signatura de qualsevol d&#8217;aquests que sigui major d&#8217;edat.\u00e2\u20ac\u009d<\/li>\n<li>b) Aportar un document en el qual consti l&#8217;esdeveniment corresponent o l&#8217;activaci\u00c3\u00b3 d&#8217;alguna mesura p\u00c3\u00bablica que s&#8217;hi relacioni, expedit per l&#8217;Administraci\u00c3\u00b3 local, auton\u00c3\u00b2mica o estatal competent en cada cas en mat\u00c3\u00a8ria de seguretat p\u00c3\u00bablica o d&#8217;emerg\u00c3\u00a8ncies, llevat que les circumst\u00c3\u00a0ncies determinants de la concurr\u00c3\u00a8ncia de for\u00c3\u00a7a major resultin d&#8217;una declaraci\u00c3\u00b3 legal o d&#8217;una situaci\u00c3\u00b3 de notorietat coneguda per la mateixa Administraci\u00c3\u00b3 auton\u00c3\u00b2mica.<\/li>\n<li>L&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;exempci\u00c3\u00b3 prevista a l&#8217;article 27.1.d) de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, relativa a les estades fetes per motius de salut, queda condicionada al compliment dels requisits seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) El contribuent ha de signar una declaraci\u00c3\u00b3 responsable on s&#8217;acrediti que l&#8217;estada s&#8217;efectua per motius de salut, ja com a pacient, ja com a acompanyant seu, en donar-se el pressup\u00c3\u00b2sit de fet d&#8217;aquesta exempci\u00c3\u00b3. La declaraci\u00c3\u00b3 responsable ha d&#8217;incloure tamb\u00c3\u00a9 les dades identificatives del pacient o de la pacient i, si escau, de les persones que l&#8217;acompanyen. En el cas que siguin diversos els contribuents, la declaraci\u00c3\u00b3 pot ser conjunta i s&#8217;hi han de fer constar les dades de tots, i la signatura de qualsevol d&#8217;aquests que sigui major d&#8217;edat.\u00e2\u20ac\u009d<\/li>\n<li>b) Certificat del centre sanitari o informe m\u00c3\u00a8dic en qu\u00c3\u00a8 consti que l&#8217;assist\u00c3\u00a8ncia sanit\u00c3\u00a0ria rebuda pel contribuent forma part de la cartera de serveis del sistema sanitari p\u00c3\u00bablic de Catalunya.<\/li>\n<li>El substitut del contribuent ha de conservar durant quatre anys una c\u00c3\u00b2pia del document o, si escau, de la declaraci\u00c3\u00b3 responsable, emprat en cada cas per justificar les exempcions anteriors.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 5. Responsables solidaris<\/p>\n<ol>\n<li>Per a la declaraci\u00c3\u00b3 de la responsabilitat solid\u00c3\u00a0ria de les persones o les entitats intermedi\u00c3\u00a0ries a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 31.1 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, s&#8217;ha de seguir el procediment previst a aquest efecte en la normativa tribut\u00c3\u00a0ria general.<\/li>\n<li>En el cas que el subjecte passiu substitut ingressi la quota tribut\u00c3\u00a0ria corresponent a l&#8217;estada efectuada pel contribuent sense haver-la-hi pogut repercutir, pot adre\u00c3\u00a7ar-se a la persona o l&#8217;entitat intermedi\u00c3\u00a0ria per reclamar aquesta quota.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 6. Habilitaci\u00c3\u00b3 per ser assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3<\/p>\n<ol>\n<li>Les persones o entitats interessades en actuar com a assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3 a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;apartat 1 de l&#8217;article 32 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, han de presentar una sol\u00c2\u00b7licitud adre\u00c3\u00a7ada al director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya, com a m\u00c3\u00adnim amb dos mesos d&#8217;antelaci\u00c3\u00b3 a la data en qu\u00c3\u00a8 es proposa iniciar les actuacions d&#8217;assist\u00c3\u00a8ncia en la recaptaci\u00c3\u00b3.<\/li>\n<\/ol>\n<p>La sol\u00c2\u00b7licitud ha d&#8217;anar acompanyada de la documentaci\u00c3\u00b3 t\u00c3\u00a8cnica explicativa dels processos operatius i dels sistemes d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 que es proposa utilitzar en el proc\u00c3\u00a9s d&#8217;assist\u00c3\u00a8ncia.<\/p>\n<ol start=\"2\">\n<li>En el cas de les empreses prestadores de serveis de la societat de la informaci\u00c3\u00b3 i les plataformes tecnol\u00c3\u00b2giques a les que fa esment l&#8217;apartat 3 de l&#8217;article 32 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, una vegada rebuda la sol\u00c2\u00b7licitud juntament amb la documentaci\u00c3\u00b3 esmentada a l&#8217;apartat anterior, el director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya ha de promoure la pr\u00c3\u00a0ctica de l&#8217;auditoria pr\u00c3\u00a8via a la que es refereix l&#8217;article esmentat.<\/li>\n<\/ol>\n<p>En el cas que de la pr\u00c3\u00a0ctica d&#8217;aquesta auditoria es detectin defici\u00c3\u00a8ncies o febleses que impedeixin l&#8217;actuaci\u00c3\u00b3 com assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3, el director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya ha de posar aquesta circumst\u00c3\u00a0ncia en coneixement de la persona o entitat interessada, per a que procedeixi a la seva esmena.<\/p>\n<p>En el requeriment a qu\u00c3\u00a8 es refereix el par\u00c3\u00a0graf anterior s&#8217;ha de determinar el termini m\u00c3\u00a0xim per a la pr\u00c3\u00a0ctica de les esmenes, el qual dependr\u00c3\u00a0 del tipus de defici\u00c3\u00a8ncia o feblesa detectada a l&#8217;auditoria. En el cas que no es realitzin les esmenes en el termini fixat, s&#8217;ha d&#8217;entendre que la persona o entitat interessada desisteix de la seva sol\u00c2\u00b7licitud.<\/p>\n<ol start=\"3\">\n<li>Una vegada superada l&#8217;auditoria pr\u00c3\u00a8via a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;apartat 2 anterior , el director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya ha d&#8217;emetre i notificar una resoluci\u00c3\u00b3 motivada per la qual habiliti a la persona o entitat sol\u00c2\u00b7licitant a actuar com a assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3.<\/li>\n<\/ol>\n<p>Si la resoluci\u00c3\u00b3 desestima la concessi\u00c3\u00b3 de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3, s&#8217;obren a la persona o entitat interessada les vies d&#8217;impugnaci\u00c3\u00b3 pr\u00c3\u00b2pies del procediment administratiu com\u00c3\u00ba.<\/p>\n<ol start=\"4\">\n<li>L&#8217;obtenci\u00c3\u00b3 de l&#8217; habilitaci\u00c3\u00b3 per a ser assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 \u00c3\u00a9s requisit previ per poder signar el conveni amb l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya previst a l&#8217;article 7 d&#8217;aquest reglament.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 7. Conveni entre l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya i els assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3<\/p>\n<ol>\n<li>El conveni a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 32.2 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, ha de tenir una durada m\u00c3\u00adnima de 4 anys, prorrogables fins a un m\u00c3\u00a0xim de 4 anys addicionals.<\/li>\n<li>El r\u00c3\u00a8gim de drets, obligacions, i responsabilitats de les parts del conveni s&#8217;ha d&#8217;ajustar a la normativa de l&#8217;impost aix\u00c3\u00ad com a la normativa tribut\u00c3\u00a0ria general que siguin vigents en cada moment.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 8. Auditories<\/p>\n<ol>\n<li>Les auditories, tant la pr\u00c3\u00a8via com les subseg\u00c3\u00bcents, a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;apartat 3 de l&#8217;article 32 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, tenen per objecte tenir la seguretat raonable que la plataforma tecnol\u00c3\u00b2gica utilitzada pel sol\u00c2\u00b7licitant de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 6 o per l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ja habilitat, funciona de manera correcta, normal i ordenada per recol\u00c2\u00b7lectar i ingressar l&#8217;impost a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya. Aquestes auditories han de comprendre la verificaci\u00c3\u00b3 de la correcta generaci\u00c3\u00b3 de les dades que han de constar en el model al qual es refereix l&#8217;article 14.2 d&#8217;aquest Reglament. Amb aquestes finalitats, s&#8217;apliquen les regles seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) L&#8217;objecte a auditar compr\u00c3\u00a8n la verificaci\u00c3\u00b3 dels processos operatius del sol\u00c2\u00b7licitant de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 o de l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ja habilitat, aix\u00c3\u00ad com dels sistemes d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 que intervenen, extrem a extrem en el proc\u00c3\u00a9s d&#8217;assist\u00c3\u00a8ncia. L&#8217;abast de l&#8217;auditoria \u00c3\u00a9s l&#8217;estrictament necessari per determinar si el sol\u00c2\u00b7licitant o l&#8217;assistent est\u00c3\u00a0 en disposici\u00c3\u00b3 d&#8217;efectuar o efectua la recol\u00c2\u00b7lecta de l&#8217;impost i el seu ingr\u00c3\u00a9s a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya d&#8217;acord amb el que preveu la Llei de l&#8217;impost i aquest Reglament, i si utilitza correctament els codis postals i municipals que pr\u00c3\u00a8viament li haur\u00c3\u00a0 subministrat l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia.<\/li>\n<li>b) L&#8217;auditoria la pot dur a terme l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya per mitjans propis de la Generalitat de Catalunya o mitjan\u00c3\u00a7ant empreses contractades directament o a trav\u00c3\u00a9s d&#8217;aquests mitjans propis.<\/li>\n<li>c) Els auditors han de realitzar els treballs d&#8217;acord amb les disposicions legals vigents a Catalunya en mat\u00c3\u00a8ria d&#8217;auditoria, aix\u00c3\u00ad com les normes i pr\u00c3\u00a0ctiques generalment acceptades al sector.<\/li>\n<li>d) El sol\u00c2\u00b7licitant de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 o l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ja habilitat ha de facilitar l&#8217;auditoria i proporcionar als auditors totes les evid\u00c3\u00a8ncies que siguin necess\u00c3\u00a0ries per avalar el proc\u00c3\u00a9s d&#8217;assist\u00c3\u00a8ncia. A aquest efecte, i a fi d&#8217;agilitzar les tasques dels auditors, el sol\u00c2\u00b7licitant de l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 o l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ja habilitat els ha de comunicar, a l&#8217;inici dels treballs, el personal a qui s&#8217;han d&#8217;adre\u00c3\u00a7ar.<\/li>\n<li>e) En completar l&#8217;auditoria, l&#8217;auditor ha d&#8217;emetre un informe amb la valoraci\u00c3\u00b3 t\u00c3\u00a8cnica dels processos i sistemes examinats. Aquest informe s&#8217;ha de fer arribar a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya, que en ser\u00c3\u00a0 la propiet\u00c3\u00a0ria, i traslladar\u00c3\u00a0 el resultat a qui ha sol\u00c2\u00b7licitat l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3 o a l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ja habilitat. En el cas que hagin estat detectades defici\u00c3\u00a8ncies o febleses de la plataforma, es tindr\u00c3\u00a0 en compte que:<\/li>\n<\/ol>\n<p>&#8211; Si es tracta de l&#8217;auditoria pr\u00c3\u00a8via a l&#8217;habilitaci\u00c3\u00b3, no es pot concedir mentre no s&#8217;esmenin les defici\u00c3\u00a8ncies o febleses esmentades.<\/p>\n<p>&#8211; Si es tracta d&#8217;una auditoria peri\u00c3\u00b2dica de la plataforma d&#8217;un assistent ja habilitat, la manca d&#8217;esmena de les defici\u00c3\u00a8ncies o febleses en el termini m\u00c3\u00a0xim de dos mesos, comporta la den\u00c3\u00bancia del conveni amb efectes immediats.<\/p>\n<ol>\n<li>f) L&#8217;auditor queda obligat al deure de confidencialitat de les dades i altres informacions de qu\u00c3\u00a8 puguin tenir coneixement en la realitzaci\u00c3\u00b3 de les tasques d&#8217;auditoria.<\/li>\n<\/ol>\n<p>2 Les auditories a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 32.3 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, dirigides a empreses o plataformes que hagin estat habilitades com a assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3 es realitzen amb la periodicitat que s&#8217;estableixi per conveni, que com a m\u00c3\u00adnim ha de ser cada tres anys. Aix\u00c3\u00b2 no obstant, l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya pot realitzar una auditoria amb car\u00c3\u00a0cter extraordinari en els casos seg\u00c3\u00bcents:<\/p>\n<ol>\n<li>a) Quan es verifiquin errors o incid\u00c3\u00a8ncies reiterades en el funcionament normal i adequat de la plataforma tecnol\u00c3\u00b2gica que interfereixin en el compliment de les obligacions que, com a assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3, ha assumit l&#8217;empresa mitjan\u00c3\u00a7ant la subscripci\u00c3\u00b3 del conveni.<\/li>\n<li>b) Quan l&#8217;assistent introdueixi canvis tecnol\u00c3\u00b2gics en la seva plataforma tecnol\u00c3\u00b2gica.<\/li>\n<li>Sense perjudici del que s&#8217;ha establert en l&#8217;apartat anterior, les parts poden pactar en el conveni la realitzaci\u00c3\u00b3 d&#8217;altres auditories amb car\u00c3\u00a0cter extraordinari.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 9. Conveni entre l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya i els agents col\u00c2\u00b7laboradors<\/p>\n<ol>\n<li>Els agents del sistema tributari que vulguin ser agent col\u00c2\u00b7laborador en l&#8217;aplicaci\u00c3\u00b3 dels tributs de conformitat amb l&#8217;article 41 de la Llei 5\/2017, cal que signin un conveni de col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 amb l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya d&#8217;acord amb el que es disposa en el apartats seg\u00c3\u00bcents.<\/li>\n<li>En el cas que l&#8217;operador interessat pertanyi a un col\u00c2\u00b7legi o associaci\u00c3\u00b3 professional o a una entitat de naturalesa similar que ja tingui subscrit un conveni de col\u00c2\u00b7laboraci\u00c3\u00b3 social amb l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya, pot actuar com a agent col\u00c2\u00b7laborador en l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics sempre que el conveni esmentat hagi incorporat l&#8217;addenda corresponent.<\/li>\n<\/ol>\n<p>En la resta de casos, ha de presentar la sol\u00c2\u00b7licitud corresponent a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya per a procedir a signar un acord espec\u00c3\u00adfic que li confereixi el car\u00c3\u00a0cter d&#8217;agent col\u00c2\u00b7laborador en l&#8217;impost.<\/p>\n<ol start=\"3\">\n<li>El conveni o acord a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;apartat anterior confereix a l&#8217;agent col\u00c2\u00b7laborador la capacitat per a presentar i, si escau, fer el pagament de les autoliquidacions dels subjectes passius substituts de qui tingui concedit el consentiment per a qu\u00c3\u00a8 actu\u00c3\u00af en nom seu.<\/li>\n<li>Els terminis i forma de presentaci\u00c3\u00b3 i pagament de l&#8217;impost s&#8217;han d&#8217;ajustar al que queda determinat als articles 11 i 13 d&#8217;aquest Reglament.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 10. Per\u00c3\u00adode de liquidaci\u00c3\u00b3<\/p>\n<ol>\n<li>S&#8217;estableixen dos per\u00c3\u00adodes de liquidaci\u00c3\u00b3 semestrals:<\/li>\n<li>a) De l&#8217;1 d&#8217;abril al 30 de setembre del mateix any.<\/li>\n<li>b) De l&#8217;1 d&#8217;octubre al 31 de mar\u00c3\u00a7 de l&#8217;any seg\u00c3\u00bcent.<\/li>\n<li>L&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 ha d&#8217;incloure les quotes meritades i exigibles dins de cada semestre per a cada establiment o equipament tur\u00c3\u00adstic.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 11. Forma i termini de presentaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3<\/p>\n<ol>\n<li>La presentaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3, que s&#8217;ha de fer per via telem\u00c3\u00a0tica, i l&#8217;ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;impost, s&#8217;ha d&#8217;efectuar dins els terminis seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) La corresponent al per\u00c3\u00adode de l&#8217;1 d&#8217;abril al 30 de setembre, entre els dies 1 i 20 d&#8217;octubre.<\/li>\n<li>b) La corresponent al per\u00c3\u00adode de l&#8217;1 d&#8217;octubre al 31 de mar\u00c3\u00a7, entre els dies 1 i 20 d&#8217;abril.<\/li>\n<li>No \u00c3\u00a9s necessari presentar l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 quan no resulti cap quantitat a ingressar, sens perjudici de l&#8217;obligaci\u00c3\u00b3 dels subjectes passius substituts de conservar la documentaci\u00c3\u00b3 acreditativa de les exempcions aplicades fins que finalitzi el termini de prescripci\u00c3\u00b3.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 12. Obligacions del substitut del contribuent en relaci\u00c3\u00b3 amb els ingressos efectuats per l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost.<\/p>\n<ol>\n<li>En el cas que, de conformitat amb el tercer i quart inc\u00c3\u00ads de l&#8217;article 36.1 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, l&#8217;ingr\u00c3\u00a9s de la totalitat de l&#8217;impost d&#8217;un substitut del contribuent corresponent al per\u00c3\u00adode de liquidaci\u00c3\u00b3 hagi estat realitzat per un o m\u00c3\u00a9s assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3, el substitut ha de presentar un formulari digital on constin les dades seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) Les seves dades d&#8217;identificaci\u00c3\u00b3.<\/li>\n<li>b) El codi o codis d&#8217;identificaci\u00c3\u00b3 del o dels establiments o equipaments.<\/li>\n<li>c) La identificaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;assistent o assistents en la recaptaci\u00c3\u00b3 amb els que opera.<\/li>\n<li>El model de formulari digital a qu\u00c3\u00a8 es refereix aquest article ha de ser aprovat per resoluci\u00c3\u00b3 del director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya i s&#8217;ha de presentar per via telem\u00c3\u00a0tica a trav\u00c3\u00a9s de la seva seu electr\u00c3\u00b2nica en els terminis indicats a l&#8217;article 11 d&#8217;aquest Reglament.<\/li>\n<li>A l&#8217;efecte del que disposa aquest article, l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 ha d&#8217;emetre a l&#8217;explotador de l&#8217;establiment o equipament tur\u00c3\u00adstic, per a cada per\u00c3\u00adode de liquidaci\u00c3\u00b3, un document amb la relaci\u00c3\u00b3 de les estades efectuades respecte de les quals hagi recol\u00c2\u00b7lectat i ingressat l&#8217;impost a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya. Tot aix\u00c3\u00b2 sens perjudici del subministrament d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 que hagin pactat les parts en les seves relacions privades.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 13. Forma i terminis de presentaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s de les autoliquidacions agregades<\/p>\n<ol>\n<li>El contingut de l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 36.2 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, es determina d&#8217;acord amb les regles seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) En el cas del substitut del contribuent que explota m\u00c3\u00a9s d&#8217;un establiment o equipament, el pagament agregat de les quotes meritades per cadascun d&#8217;ells s&#8217;ha d&#8217;efectuar mitjan\u00c3\u00a7ant la presentaci\u00c3\u00b3 d&#8217;una autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada que ha d&#8217;incloure totes i cadascuna de les autoliquidacions individuals a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 10.2 d&#8217;aquest Reglament.<\/li>\n<li>b) En el cas de l&#8217;agent col\u00c2\u00b7laborador, el pagament agregat de les quotes meritades respecte del col\u00c2\u00b7lectiu de substituts en nom dels quals actua, s&#8217;ha d&#8217;efectuar mitjan\u00c3\u00a7ant la presentaci\u00c3\u00b3 d&#8217;una autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada que ha d&#8217;incloure totes i cadascuna de les autoliquidacions individuals a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 10.2 d&#8217;aquest Reglament. L&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya es pot dirigir a l&#8217;agent col\u00c2\u00b7laborador per a l&#8217;esmena dels defectes formals que pugui contenir l&#8217;autoliquidaci\u00c3\u00b3 agregada que hagi presentat.<\/li>\n<li>La presentaci\u00c3\u00b3 de les autoliquidacions agregades a qu\u00c3\u00a8 es refereix aquest article, que s&#8217;ha de fer per via telem\u00c3\u00a0tica, i l&#8217;ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;impost, s&#8217;han d&#8217;efectuar en els terminis establerts a l&#8217;article 11 d&#8217;aquest Reglament.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 14. Forma i terminis de l&#8217;ingr\u00c3\u00a9s per part de l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;impost<\/p>\n<ol>\n<li>De conformitat amb l&#8217;article 37 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, l&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3, sempre que compti amb el consentiment previ del titular de l&#8217;explotaci\u00c3\u00b3 de l&#8217;establiment tur\u00c3\u00adstic ha d&#8217;ingressar, en els terminis establerts a l&#8217;article 11 d&#8217;aquest Reglament l&#8217;import total de les quotes cobrades als contribuents en el per\u00c3\u00adode de liquidaci\u00c3\u00b3 corresponent en concepte d&#8217;acompte de l&#8217;impost per llurs reserves minorat en l&#8217;import de les quotes corresponents a les baixes per anul\u00c2\u00b7lacions o alteracions de reserves ingressades en per\u00c3\u00adodes de liquidaci\u00c3\u00b3 anteriors.<\/li>\n<li>L&#8217;assistent en la recaptaci\u00c3\u00b3, en relaci\u00c3\u00b3 amb l&#8217;ingr\u00c3\u00a9s de l&#8217;apartat anterior, ha de presentar en els terminis establerts a l&#8217;article 11 d&#8217;aquest Reglament, per via telem\u00c3\u00a0tica i mitjan\u00c3\u00a7ant el model que aprovi per ordre la persona titular del departament competent en mat\u00c3\u00a8ria d&#8217;Hisenda una declaraci\u00c3\u00b3 informativa que ha de contenir les seg\u00c3\u00bcents dades per municipi i codi postal:<\/li>\n<li>a) L&#8217;import net de les quotes per tipus d&#8217;establiment<\/li>\n<li>b) El nombre total d&#8217;estades cobrades en el per\u00c3\u00adode. S&#8217;ent\u00c3\u00a9n per nombre total d&#8217;estades la suma de les estades de tots els contribuents subjectes a l&#8217;impost.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 15. Identificaci\u00c3\u00b3 dels establiments i equipaments tur\u00c3\u00adstics<\/p>\n<ol>\n<li>En el cas que l&#8217;establiment o equipament no tingui assignat el codi d&#8217;identificaci\u00c3\u00b3 del Registre de turisme de Catalunya a qu\u00c3\u00a8 es refereix l&#8217;article 38.1 de la Llei 5\/2017, de 28 de mar\u00c3\u00a7, l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya li n&#8217;ha d&#8217;assignar un nom\u00c3\u00a9s a l&#8217;efecte d&#8217;aquest impost.<\/li>\n<li>Per resoluci\u00c3\u00b3 del director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya s&#8217;ha d&#8217;establir la forma d&#8217;assignaci\u00c3\u00b3, l&#8217;estructura i el format del codi d&#8217;identificaci\u00c3\u00b3 per a cada tipus d&#8217;establiment i equipament.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Article 16. Obligacions d&#8217;informaci\u00c3\u00b3 de les autoritats portu\u00c3\u00a0ries<\/p>\n<ol>\n<li>De conformitat amb l&#8217;article 46 de la Llei 5\/2017, del 28 de mar\u00c3\u00a7, les autoritats portu\u00c3\u00a0ries de Catalunya han de remetre a l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya, per via telem\u00c3\u00a0tica, la relaci\u00c3\u00b3 d&#8217;embarcacions de creuer tur\u00c3\u00adstic que han amarrat durant l&#8217;any anterior en el port del qual tenen encarregada la gesti\u00c3\u00b3. Aquesta declaraci\u00c3\u00b3 ha de contenir les dades seg\u00c3\u00bcents:<\/li>\n<li>a) Les dades identificatives de l&#8217;embarcaci\u00c3\u00b3, amb indicaci\u00c3\u00b3 del seu n\u00c3\u00bamero de matr\u00c3\u00adcula del creuer<\/li>\n<li>b) Les dades identificatives de la persona consignat\u00c3\u00a0ria<\/li>\n<li>c) Les dates d&#8217;inici i final de l&#8217;amarratge, amb indicaci\u00c3\u00b3 de la seva durada, en hores i fraccions d&#8217;hora.<\/li>\n<li>d) El nombre de passatgers en tr\u00c3\u00a0nsit.<\/li>\n<li>La declaraci\u00c3\u00b3 a qu\u00c3\u00a8 es refereix aquest article s&#8217;ha de presentar durant el mes de mar\u00c3\u00a7 de cada any, d&#8217;acord amb el model que s&#8217;aprovi mitjan\u00c3\u00a7ant resoluci\u00c3\u00b3 del director o directora de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya.<\/li>\n<\/ol>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Disposici\u00c3\u00b3 final<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n<p>Presentaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s<\/p>\n<p>Mentre els sistemes inform\u00c3\u00a0tics no estiguin adequats per poder donar compliment a les obligacions de presentaci\u00c3\u00b3 per via telem\u00c3\u00a0tica que s&#8217;estableixen en aquest Reglament, s&#8217;autoritza la Direcci\u00c3\u00b3 de l&#8217;Ag\u00c3\u00a8ncia Tribut\u00c3\u00a0ria de Catalunya perqu\u00c3\u00a8, mitjan\u00c3\u00a7ant resoluci\u00c3\u00b3, habiliti altres canals de presentaci\u00c3\u00b3 i ingr\u00c3\u00a9s.<\/p>\n<p>\u00c2<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>DECRET 141\/2017, de 19 de setembre, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[1151],"class_list":["post-12948","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-novedades-normativas","tag-catalunyaestabliments-turistics"],"acf":[],"yoast_head":"<!-- This site is optimized with the Yoast SEO plugin v28.6 - https:\/\/yoast.com\/product\/yoast-seo-wordpress\/ -->\n<title>Reglament de l&#039;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"es_ES\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Reglament de l&#039;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"DECRET 141\/2017, de 19 de setembre, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics.\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Normativa Municipal\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2020-12-23T12:41:16+00:00\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"admin\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Escrito por\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"admin\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Tiempo de lectura\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"25 minutos\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\\\/\\\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948\"},\"author\":{\"name\":\"admin\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#\\\/schema\\\/person\\\/2ba8b54e5483d680f2bb3b418ba80ba4\"},\"headline\":\"Reglament de l&#8217;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya\",\"datePublished\":\"2020-12-23T12:41:16+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948\"},\"wordCount\":5447,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#organization\"},\"keywords\":[\"Catalunya|establiments tur\u00edstics\"],\"articleSection\":[\"Novedades Normativas\"],\"inLanguage\":\"es\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948#respond\"]}]},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948\",\"url\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948\",\"name\":\"Reglament de l'impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#website\"},\"datePublished\":\"2020-12-23T12:41:16+00:00\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"es\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?p=12948#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Portada\",\"item\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Reglament de l&#8217;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#website\",\"url\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/\",\"name\":\"Normativa Municipal\",\"description\":\"Comentarios doctrinales\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"es\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#organization\",\"name\":\"Normativa Municipal\",\"url\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"es\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#\\\/schema\\\/logo\\\/image\\\/\",\"url\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2026\\\/02\\\/logo-municipal-2-light-2.png\",\"contentUrl\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/wp-content\\\/uploads\\\/2026\\\/02\\\/logo-municipal-2-light-2.png\",\"width\":1970,\"height\":221,\"caption\":\"Normativa Municipal\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#\\\/schema\\\/logo\\\/image\\\/\"}},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/#\\\/schema\\\/person\\\/2ba8b54e5483d680f2bb3b418ba80ba4\",\"name\":\"admin\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"es\",\"@id\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g\",\"url\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\\\/\\\/secure.gravatar.com\\\/avatar\\\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"admin\"},\"sameAs\":[\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\"],\"url\":\"https:\\\/\\\/normativamunicipal.com\\\/?author=1\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Reglament de l'impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948","og_locale":"es_ES","og_type":"article","og_title":"Reglament de l'impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal","og_description":"DECRET 141\/2017, de 19 de setembre, pel qual s&#8217;aprova el Reglament de l&#8217;impost sobre les estades en establiments tur\u00c3\u00adstics.","og_url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948","og_site_name":"Normativa Municipal","article_published_time":"2020-12-23T12:41:16+00:00","author":"admin","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Escrito por":"admin","Tiempo de lectura":"25 minutos"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948"},"author":{"name":"admin","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#\/schema\/person\/2ba8b54e5483d680f2bb3b418ba80ba4"},"headline":"Reglament de l&#8217;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya","datePublished":"2020-12-23T12:41:16+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948"},"wordCount":5447,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#organization"},"keywords":["Catalunya|establiments tur\u00edstics"],"articleSection":["Novedades Normativas"],"inLanguage":"es","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948#respond"]}]},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948","url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948","name":"Reglament de l'impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya - Normativa Municipal","isPartOf":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#website"},"datePublished":"2020-12-23T12:41:16+00:00","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948#breadcrumb"},"inLanguage":"es","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?p=12948#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Portada","item":"https:\/\/normativamunicipal.com\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Reglament de l&#8217;impost sobre establiments tur\u00edstics en Catalunya"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#website","url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/","name":"Normativa Municipal","description":"Comentarios doctrinales","publisher":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"es"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#organization","name":"Normativa Municipal","url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"es","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/wp-content\/uploads\/2026\/02\/logo-municipal-2-light-2.png","contentUrl":"https:\/\/normativamunicipal.com\/wp-content\/uploads\/2026\/02\/logo-municipal-2-light-2.png","width":1970,"height":221,"caption":"Normativa Municipal"},"image":{"@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#\/schema\/logo\/image\/"}},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/normativamunicipal.com\/#\/schema\/person\/2ba8b54e5483d680f2bb3b418ba80ba4","name":"admin","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"es","@id":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/3e14bec6642dd7dc0c0b739f1cdad9ad44d26b9c3d68d0f3f7a2a173854103af?s=96&d=mm&r=g","caption":"admin"},"sameAs":["https:\/\/normativamunicipal.com"],"url":"https:\/\/normativamunicipal.com\/?author=1"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/12948","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=12948"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/12948\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=12948"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=12948"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/normativamunicipal.com\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=12948"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}